TELEFON BIMBIT


CADANGAN KEBENARAN MEMBAWA TELEFON BIMBIT DAN GAJET KE SEKOLAH


 Oleh: Mohd Nasir Yaacob

“Majoriti guru tak setuju”,  “NUTP bantah bawa telefon”, “Teliti kesan pelaksanaan”..

Itu antara beberapa reaksi daripada pelbagai pihak apabila Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Dr Wee Ka Siong mengumumkan Kementerian Pelajaran akan membenarkan pelajar membawa telefon bimbit  dan gajet ke sekolah mulai tahun 2013 dengan beberapa syarat bagi memastikan ia tidak mengganggu proses pengajaran dan pembelajaran. 

Di Malaysia, penggunaan telefon bimbit kian meningkat dan mendapat perhatian dalam kalangan generasi muda terutamanya kepada golongan remaja. Statistik menunjukkan bahawa 20.5 peratus daripada 92.5peratus adalah para remaja yang menggunakan perkhidmatan telefon bimbit (Suruhanjaya Komunikasidan Multimedia, 2006: 11).

Sebenarnya isu ini bukanlah baharu kerana pihak Kementerian Pelajaran sendiri pernah membenarkan pelajar membawa telefon bimbit ke sekolah sebelum ini namun ianya telah ditarik balik pada tahun 2009 atas beberapa sebab.

Jika dilihat secara keseluruhan  kebenaran untuk pelajar membawa telefon bimbit ke sekolah pada tahun 2013 ini akan membawa lebih banyak keburukan daripada kebaikan walaupun kebenaran bersyarat akan diberikan untuk menggelakkan kemudahan teknologi itu mengganggu proses pembelajaran seperti yang dinyatakan  oleh Datuk Dr Wee Ka Siong.

Malah hasil kaji selidik oleh pihak Kementerian Pelajaran pada tahun 2011 membabitkan kira-kira 2000 responden di seluruh Negara mendapati 75 peratus ibu bapa dan 55 peratus pelajar sendiri menolak cadangan untuk membenarkan pelajar membawa telefon bimbit ke sekolah.  Ini dinyatakan oleh Yang Dipertua Majlis Pengetua Sekolah Menengah (MPSM) Muhammad Khailani Abdul Jalil yang juga merupakan Ahli Jawatankuasa  Induk Menangani Gejala Disiplin Murid. Menurut beliau lagi berdasarkan pengalaman pihak sekolah, 60 peratus pelajar membawa telefon bimbit ke sekolah walaupun tidak dibenarkan ketika ini.
Yang menjadi persoalan sekarang adakah wajar kebenaran membawa telefon bimbit ini diberikan semula kepada pelajar pada tahun 2013?

Mari kita lihat apakah kebaikan dan keburukan jika kebenaran membawa telefon bimbit dan gajet ini ke sekolah diteruskan. 

Kebaikan:
  • ·        Memudahkan pemantauan.  
Melalui penggunaan telefon bimbit dan gajet Ibu bapa dapat memantau pergerakan dan berhubung dengan anak-anak dengan lebih muda. Ini terutamanya apabila berlaku kes-kes kecemasan yang memerlukan tindakan segera. Kecanggihan aplikasi yang terdapat dalam telefon bimbit dan gajet seperti  telefon yang dilengkapi dengan GPS akan memudahkan ibu bapa menjejaki anak-anak jika berlaku penculikan, ponteng sekolah dan lain-lain lagi. Menurut Nabil Johari (2007), penggunaan telefon bimbit memudahkan remaja untuk menghubungi keluarga di mana sahaja mereka berada.

  • ·         Pembelajaran Interaktif melalui internet.
Penggunaan gajet seperti iPad akan membolehkan guru menjalankan pembelajaran interaktif melalui internet.  Kebenaran membawa gajet seperti iPad akan membolehkan pelajar mengakses maklumat daripada internet untuk proses pengajaran dan pembelajaran. Ini secara tidak langsung akan menggalakan pembelajaran kendiri dalam diri pelajar.

Keburukan:
  • ·        Mengganggu proses pengajaran dan pembelajaran.
Proses pengajaran dan pembelajaran dalam kelas pasti akan terganggu jika kebenaran membawa telefon bimbit dan gajet ke sekolah diteruskan. Jika pelajar menggunakan telefon bimbit sudah pasti tumpuan tidak dapat diberikan semasa belajar kerana asyik dan leka dengan telefon bimbit dan juga gajet yang dibawa. Peranan sekolah adalah untuk memberi input dalam bentuk akademik semaksima mungkin mengikut sukatan yang telah ditetapkan di samping penerapan nilai-nilai murni kepada pelajar. Pada masa sekarang, setiap matapelajaran hanya diperuntukkan selama 30 minit untuk satu masa. Sekiranya masa yang sedia singkat itu digunakan lagi untuk memastikan pelajar tidak bersms dan leka dengan gajet mereka, berapa minit lagi yang tinggal untuk proses pengajaran dan pembelajaran? Pengerusi Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP), Prof Datuk Dr Mohamad Ali Hassan berkata pelajar tidak sepatutnya dibenarkan peralatan komunikasi telefon bimbit ke sekolah kerana ia bukan sahaja menggangu tumpuan mereka kepada pelajaran, malah akan mewujudkan budaya tunjuk menunjuk dalam kalangan mereka.
  • Menambah beban tugas guru 
Di kebanyakan sekolah, jumlah pelajar di dalam kelas seramai 35 hingga 40 orang. Jika kita andaikan sahaja separuh daripada jumlah pelajar dalam kelas ini membawa telefon bimbit ke sekolah dan 25% daripadanya leka dengan gajet mereka.Cuba bayangkan beban tugas tambahan bagi guru-guru memantau pelajar selain daripada tugas hakiki yang diamanahkan kepada mereka? Jika berlaku kes kecurian telefon bimbit dan gajet tersebut guru juga yang terpaksa melakukan pemeriksaan yang secara tidak langsung menambahkan lagi tugas guru yang sedia ada.

  •       Penyalahgunaan telefon bimbit dan gajet
Naluri kanak-kanak dan remaja yang sentiasa ingin tahu boleh menyumbang kepada penyalahgunaan telefon bimbit di sekolah. Ini termasuklah membuat rakaman dan memuat turun video serta gambar yang tidak sepatutnya. Menurut Presiden Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP), Ismail Nihat, terdapat pandangan mengatakan bahawa pelajar lebih suka menghabiskan masa dengan permainan dalam telefon bimbit serta melanggar disiplin seperti mengambil gambar tidak sopan (Azran Jaffar,Berita   Minggu: 22Januari 2006).
  • ·         Menambah beban ibu bapa
Jika cadangan ini dilaksanakan ramai pelajar kurang mampu pasti akan terasa hati melihat rakan yang lebih bernasib baik membawa telefon bimbit dan gajet canggih. Ia boleh menyebabkan pelajar terbabit merajuk atau ‘mengugut’ ibu bapa supaya membelikan telefon bimbit jika mahu mereka ke sekolah. Bagi yang memiliki telefon bimbit sudah pasti memerlukan belanja yang lebih untuk menambah nilai telefon bimbit mereka. Selain daripada itu, ia juga boleh mewujudkan kepada jurang sosial antara pelajar yang berkemampuan dengan pelajar yang kurang berkemampuan untuk memiliki peralatan komunikasi tersebut.
 

Tuntasnya, kita dapat melihat lebih banyak kesan negatif jika cadangan memberi kebenaran membawa telefon bimbit dan gajet ke sekolah pada tahun 2013 diteruskan oleh pihak Kementerian Pelajaran. Kesannya bukan hanya akan dirasai oleh pelajar dan ibu bapa sebaliknya tempias yang lebih besar pasti akan dirasai oleh guru-guru dan pihak sekolah sendiri. Seharusnya kajian yang menyeluruh perlu dilakukan sebelum cadangan ini dilaksanakan.

Link-link berkaitan:
http://asrafzamani.com/pelajar-dibenarkan-untuk-membawa-telefon-bimbit-dan-gajet-it-ke-sekolah-mulai-2013/
http://www.budakbotak.com/2012/07/pelajar-dibenar-bawa-telefon-bimbit-ke.html#axzz24pSbFM7F
http://www.mazidulakmal.com/2012/07/kebenaran-pelajar-membawa-telefon.html

Rujukan:
Ahmad Puhad Bin Alim & Nazatul Akma Binti Zakaria,(2008) Persepsi Ibu Bapa Melayu   Muslim Bandar Terhadap Penggunaan Telefon Bimbit Dalam Kalangan Pelajar Sekolah Menengah Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia

Haspaizi Mohd Zain, Berita Harian, 17  Julai 2012

Syuhada Choo Abdulah , Berita Harian, 18 Julai 2012


No comments:

Post a Comment

Post a Comment