SEKOLAH SATU ALIRAN PUPUK
PERPADUAN
Oleh: Robiah Bidin
PENGENALAN
Gagasan 1Malaysia yang diperkenalkan oleh Y.A.B Perdana
Menteri, Dato’ Seri Najib Tun Razak adalah bertujuan memperkukuhkan hubungan
dan kerjasama antara rakyat pelbagai kaum di negara ini. Gagasan ini sebagai senjata
utama untuk menghadapi pelbagai ancaman dan cabaran, yang bertujuan menggugat
kesejahteraan hidup mereka. Gagasan ini juga, jika dihayati sepenuhnya oleh
semua pihak, mampu menjadikan Malaysia sebuah negara yang lebih aman dan maju
dalam segenap bidang serta disegani oleh seluruh dunia.
Konsep 1Malaysia menghargai
dan menghormati prinsip-prinsip. Perlembagaan Persekutuan serta
identiti-identiti etnik setiap kaum di Malaysia, dan menganggapnya sebagai satu
aset atau kelebihan yang patut dibanggakan.1Malaysia menekankan sikap
penerimaan dalam kalangan rakyat berbilang kaum, di mana sesuatu kaum menerima
keunikan kaum yang lain seadanya agar kita dapat hidup bersama dalam keadaan
saling menghormati sebagai rakyat dalam satu negara.
Namun, selain penerapan
konsep gagasan tersebut, pembentukan sekolah satu aliran dikatakan dapat
membentuk perpaduan kaum dengan lebih berkesan. Seorang
tokoh pendidikan, Prof Datuk Dr Kamaruddin berpendapat sistem pendidikan
menggunakan satu bahasa pengantar paling berkesan bagi mewujudkan perpaduan dan
integrasi nasional. Matlamat ini boleh dicapai dengan berkesan dan lebih cepat jika
pendidikan di negara ini menggunakan satu sistem berbanding pelbagai aliran
ketika ini. Oleh itu, relevanlah sekiranya sekolah satu aliran atau Sekolah
Wawasan diperkenalkan.
SEKOLAH
WAWASAN
Sekolah Wawasan adalah sekolah rendah yang berkonsepkan belajar bersama-sama dalam satu kawasan yang sama tanpa mengira kaum atau agama. Di bawah konsep ini, dua atau tiga buah sekolah rendah berlainan aliran akan ditempatkan dalam kawasan yang sama. Setiap sekolah akan mempunyai bangunan sendiri yang boleh disambung antara satu sama lain dengan menggunakan jambatan penghubung (link-way).
Konsep Sekolah Wawasan ialah usaha melahirkan
anak bangsa Malaysia yang lebih bersifat cintakan negara dengan menyatukan
sekolah dalam satu sistem pendidikan yang seragam yang dahulunya terasing
antara satu sama lain untuk mewujudkan satu pertembungan etnik dalam satu ruang
yang sama. Ini bermaksud penggabungan sekolah berkenaan sudah pasti akan
menemukan pelajar kepada satu andaian baru dalam hidup mereka.
TUJUAN DAN MATLAMAT SEKOLAH WAWASAN
1.
Untuk mewujudkan perpaduan di kalangan murid-murid yang
berbagai-bagai bangsa dan latar belakang
2.
Untuk memupuk semangat integrasi antara pelajar dari pelbagai
aliran
3.
Untuk melahirkan generasi yang mempunyai sifat toleransi dan
persefahaman yang tinggi demi mewujudkan sebuah negara yang bersatu padu
4.
Untuk menggalakkan interaksi yang maksimum antara semua warga
sekolah melalui perkongsian kemudahan sekolah dan pelaksanaan aktiviti-aktiviti
lain di sekolah
Pada masa ini terdapat 5 buah Kompleks Sekolah
Wawasan yang telah beroperasi dengan jayanya iaitu :
·
Kompleks Sekolah Wawasan Pekan Baru, Parit Buntar, Perak
·
Kompleks Sekolah Wawasan Taman Aman, Alor Setar, Kedah
·
Kompleks Sekolah Wawasan Tasik Permai, Pulau Pinang
·
Kompleks Sekolah Wawasan USJ 15, Subang Jaya, Selangor
·
Kompleks Sekolah Wawasan Pundut, Seri Manjung, Perak
SEBALIK TABIR SEKOLAH WAWASAN
Peristiwa berdarah 13 Mei
1969 merupakan titik hitam dalam sejarah negara. Walaupun kejadian itu sudah
lama berlaku, tidak mustahil ia berulang kembali jika kita gagal memanfaatkan
masa dan zaman yang sedang diharungi. Jurang ekonomi antara kaum di
Malaysia ketika itu membawa kepada rentetan rusuhan kaum yang menular begitu
cepat ke seluruh tanah air. Berlaku penguasaan sumber ekonomi oleh sesetengah
kaum hingga menerbitkan rasa tidak puas hati yang ketara di kalangan kaum lain.
Akibatnya berlakulah rusuhan kaum yang boleh disifatkan sebagai luahan perasaan
penduduk Malaysia pada waktu itu.
Negara
kita mengalami kekacauan yang sungguh mengaibkan. Lantaran peristiwa itu, pemimpin negara
diketuk minda mereka untuk memulihkan semula hubungan antara kaum di negara
ini. Kesinambungan usaha itu berlanjutan sehinggalah ke dekat baru ini.
Cadangan Perdana Menteri, Dato’ Seri Dr. Mahathir Mohamad, untuk membentuk
sistem persekolahan yang lebih bersifat kolektif dan berciri keharmonian kaum
dianggap langkah bijak. Sebagai negara yang kian pesat membangun, sudah
pasti Malaysia akan mengalami perubahan dalam aspek keperluan negara, khususnya
dalam bidang politik, sosial, dan ekonomi.
Pembentukan
sistem persekolahan sedemikian adalah veribal kepada pemusatan etnik berjiwa
Malaysia. Ini kerana dalam sistem itu bukan saja bangsa Melayu yang akan
bersekolah di sekolah berkenaan tetapi akan turut terhimpun pelbagai ras dan
agama. Lantaran pertemuan itu, satu wadah pendidikan akan mewujudkan
pertembungan budaya dan bangsa. Menurut konsep yang diluluskan itu,
sekolah Wawasan merujuk kepada pengelompokan Sekolah Kebangsaan (SK), Sekolah
rendah jenis Kebangsaan (SRJK) Cina dan Tamil dalam satu kawasan yang sama.
SEKOLAH WAWASAN: LANGKAH
MENJAYAKAN INTEGRASI KAUM
Konsep Sekolah Wawasan yang
diluluskan oleh kabinet pada tahun 1997 adalah menggabungkan tiga
sekolah berlainan aliran dalam satu kompleks yang mana pelajarnya berkongsi
menggunakan kemudahan seperti padang dan kantin bagi membolehkan mereka
berinteraksi serta berkomunikasi di antara satu sama lain. Matlamat Sekolah
Wawasan ini adalah untuk memperkukuhkan hubungan dan perpaduan pelbagai kaum di
kalangan para pelajar aliran Sekolah Rendah Kebangsaan dengan Sekolah Rendah
Jenis Kebangsaan (SRJK) Cina dan Tamil.
Walaubagaimanapun,
pelaksanaan konsep Sekolah Wawasan ini telah ditentang oleh pertubuhan yang
mewakili masyarakat Cina kerana bimbang sekiranya kewujudan sekolah
tersebut akan menjejaskan pentadbiran SRJK Cina dan penggunaan bahasa ibunda di
kalangan pelajar daripada aliran berkenaan. Secara tidak langsung hal ini akan
mengganggu, membantut dan menjejaskan perkembangan serta kewujudan SRJK
Justeru, sebuah
badan bertindak yang dikatakan mendapat sokongan lebih dua ribu buah pertubuhan
Cina iaitu rayuan Pilihan Raya Persatuan-Persatuan
Cina Malaysia (Suqiu) telah
membuat desakan kepada pihak kerajaan pada 20 Disember 2000 supaya
membatalkan rancangan Sekolah Wawasan di dalam Tuntutan 17 perkaranya. Malahan,
persatuan ini juga telah menuntut banyak lagi perkara yang berbaur perkauman. Manakala
parti MCA dan Gerakan pula meminta supaya pihak Kementerian Pendidikan
memberikan penjelasan kepada masyarakat Cina berhubung kekeliruan dan
kebimbangan yang timbul mengenai perlaksanaan konsep Sekolah Wawasan.
Kebimbangan yang
disuarakan oleh masyarakat Cina bahawa SRJK akan terhapus dan hilang segala
ciri-ciri serta identitinya sebenarnya tidak berasas kerana setiap aliran yang
bergabung di dalam Sekolah Wawasan ini masih lagi mengekalkan
sistem pembelajaran serta kurikulum sedia ada. Dengan kata lain SRJK Cina,
Tamil, dan Kebangsaan akan terus berada di dalam keadaannya yang asal.
Jadi, penempatan penempatan ketiga-tiga aliran ini di dalam satu kawasan
yang sama tidak boleh ditafsirkan sebagai suatu usaha untuk menghapuskan SRJK.
Apa yang lebih
pentig di sini, penempatan ketiga-tiga aliran sekolah ini dapat dijadikan
landasan terbaik untuk mewujudkan integrasi kaum pada peringkat primer lagi.
Bak kata pepatah , kalau hendak melentur buluh biarlah dari rebungnya. Begitu
juga dengan integrasi kaum dan asimilasi budaya hanya dapat dicapai seandainya
usaha memupuk hubungan serta perpaduan kaum itu dimulakan di kalangan
pelajar-pelajar sekolah rendah dengan membiarkan mereka bergaul, berinteraksi
dan bermain bersama-sama.
Proses
integrasi dan asimilasi seharusnya dibiarkan berlaku secara evolusi serta
semulajadi. Sebarang percubaan untuk mewujudkan integrasi dan asimilasi secara
paksaan pasti akan menemui kegagalan. Oleh itu konsep Sekolah wawasan merupakan
suatu kaedah terbaik bagi merealisasikan integrasi nasional dan
menghapuskan tembok pemisah serta mengurangkan jurang yang wujud di antara
pelbagai kaum di negara kita.
Penempatan
SRJK mengikut tempatnya menjadi punca polarisasi kaum di negara ini. Pihak
penjajah Inggeris wajar dipersalahkan dalam soal ini kerana merekalah yang
bertanggungjawab membuat penempatan yang sedemikian rupa melalui dasar “pecah
dan perintah” yang dilaksanakannya. Menerusi perlaksanaan konsep Sekolah
Wawasan ini, kita berharap interaksi secara “face to face” yang berlaku
di kalangan pelajar dari pelbagai aliran ini dapat menjadi perintis ke
arah melahirkan sebuah bangsa Malaysia dalam erti kata yang sebenarnya.
Masyarakat Cina dan India tidak seharusnya berasa takut dengan perlaksanaan
Sekolah Wawasan ini kerana hal ini tidak menjejaskan penggunaan dan
penguasaan bahasa ibunda pelajar – pelajar SRJK.
Ketegangan
hubungan kaum dan masalah yang berkaitan dengan etnik di negara kita sebenarnya
berpunca daripada sikap prejudis serta perasaan curiga lantaran kurangnya
interaksi dan hubungan yang terjalin di antara mereka. Sebarang usaha ke arah
integrasi nasional dan perpaduan kaum tidak boleh dilihat sebagai percubaan
untuk membunuh atau menghapuskan budaya, bangsa, dan identiti sesuatu kaum.
Dalam hal ini semua pihak harus meletakkan kepentingan nasional dan
negara pada kedudukan yang paling utama daripada kepentingan peribadi atau kaum
masing-masing. Ini dapat dilakukan dengan memberikan sokongan dan dukungan
kepada usaha-usaha yang dapat memupuk dan mengukuhkan hubungan kaum yang
terdapat di negara kita.
PENUTUP
Aspek perpaduan
kaum perlu diberi perhatian serius dan penekanan yang menyeluruh oleh semua
pihak. Generasi awal terutamanya para pelajar sekolah rendah perlu didedahkan
betapa pentingnya perpaduan dalam masyarakat Malaysia yang besifat majmuk ini.
Mahu tidak mahu, perkara ini turut melibatkan sistem pendidikan negara kerana
melalui pendidikanlah, generasi pelajar dapat membentuk dan mencorakkan
masyarakat Malaysia pada masa hadapan. Ianya selaras dengan pepatah Melayu
iaitu “ melentur buluh biarlah dari rebungnya”. Mereka ini perlu dan semestinya
didedahkan bahawa perpaduan kaum begitu bermakna dan akibat buruk yang akan
timbul daripada sikap curiga-mencurigai di antara mereka. Disamping
perlaksanaan slogan “1 Malaysia”, sekiranya kita mahu memupuk perpaduan dengan
lebih berkesan dan cepat, sistem pendidikan juga mesti menggunakan satu aliran
berbanding pelbagai aliran ketika ini.
Amir
Hasan Dawi, (2002). Penteorian Sosiologi dan Pendidikan. Tanjung
Malim:
Thinker's Library Sdn. Bhd.
Thinker's Library Sdn. Bhd.
Azizi
Yahaya et. al. Sekolah Wawasan: Sejauhmanakah Mampu Melahirkan Generasi Bersatu
Padu di Masa Akan Datang.
Mohd
Salleh Lebar, (1998). Sosiologi Sekolah dan Pendidikan. Selangor
Nurin Enterprise.
Nurin Enterprise.
Mohd.
Salleh Lebar, (1992). Perubahan Pendidikan Di Malaysia. Kuala Lumpur :
Quantum Books.
Quantum Books.
Berita
Harian, 21hb Dis. 2001. Sekolah Satu Aliran Pupuk Perpaduan.
Utusan Malaysia, 16hb Dis. 2000. Kekeliruan Konsep Sekolah Wawasan
Dewan Masyarakat, Jun 2001. Sekolah
Satu Aliran Wajar Dilaksanakan.
Link-link berkaitan:
Laporan Mesyuarat. Dewan Rakyat Malaysia. 11
Disember 2000.www.parlimen.gov.my
pmr.penerangan.gov.my/index.php/component/content/article/180-jenis-jenis/1199-sekolah-wawasan.html
- 25k - Similar
pages
Loved your site jamu menyembuhkan penyakit kondiloma akuminata tanpa operasi
ReplyDeleteTerima kasih
ReplyDelete