GURU BARU ENGGAN KE PEDALAMAN
Oleh: Mohd Nasir Yaacob
‘Adakah anda sanggup ditempatkan ke kawasan pedalaman setelah tamat belajar nanti’? Jawapannya sudah pasti sanggup. Itu ketika ditemuduga. Namun setelah tamat belajar lain pula jadinya. Itulah senario yang sering berlaku apabila seseorang guru pelatih ditemuduga ketika ingin memohon kursus perguruan.
Pelbagai alasan dan cara dilakukan bagi mengelakkan
daripada ditempatkan di kawasan pedalaman. Menghadapi pelbagai masalah
peribadi termasuk berjauhan dengan isteri mahupun suami baru saja dinikahi. Itu
antara alasan yang sering diberikan oleh guru-guru baru jika dihantar mengajar
di kawasan pedalaman. Ada juga yang memberikan alasan tidak dapat menyesuaikan
diri dengan keadaan serba kekurangan di pedalaman.
Malah menurut Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan
(NUTP) terdapat guru baru yang sanggup menggunakan
saluran tertentu atau orang berpengaruh supaya tidak ditempatkan di kawasan
terbabit atau merayu pertukaran. Bahkan ada yang pada hari pertama
melaporkan diri sudah ingin membuat pertukaran ke bandar.
Guru baru yang enggan ke kawasan pedalaman ini bukan hanya melibatkan
guru dari semenanjung malah juga guru baru yang berasal dari negeri Sabah dan
Sarawak sendiri. Pengerusi Jawatankuasa Bersama Kesatuan
Guru-Guru Sabah-Sarawak, William Ghani Bina menyatakan isu kekurangan guru di
pedalaman Sabah dan Sarawak dijangka terus berlarutan kerana anak watan
kedua-dua negeri terbabit sendiri tidak mahu bertugas di situ khususnya selepas
tamat pengajian.
Tidak terfikirkah mereka akan kesan daripada tindakan mereka itu?
Sudah pasti sekolah di kawasan pedalaman akan terus mengalami kekurangan
guru yang seterusnya memberikan kesan kepada proses pengajaran dan pembelajaran
murid-murid di sana. Ini seperti yang dinyatakan oleh Timbalan
Menteri Pelajaran, bahawa isu ini bukan isu baru sebaliknya sejak
berdekad lalu hingga menyebabkan murid di kawasan itu menjadi mangsa dan
tercicir dalam pelajaran kerana kekurangan guru terlatih.
Secara tidak langsung tindakan guru baru yang enggan ke pedalaman ini
akan terus meningkatkan jurang pendidikan antara kawasan bandar dan luar bandar
di negara kita. Menurut Pengerusi Jawatankuasa Bersama
Kesatuan Guru-Guru Sabah-Sarawak, William Ghani Bina jurang perbezaan tahap
pendidikan antara kawasan pedalaman dan bandar di Sabah serta Sarawak masih
tinggi, sekali gus memerlukan sokongan semua pihak bagi memperbaikinya.
Oleh itu langkah kerajaan yang bercadang mewajibkan guru berkhidmat di
kawasan pedalaman antara tiga hingga lima tahun dalam tempoh perkhidmatan
mereka dilihat sangat wajar. Ini seperti yang dinyatakan oleh Timbalan Perdana
Menteri merangkap Menteri PelajaranTan Sri Muhyiddin Yassin.
Sehubungan itu, cadangan Kementerian Pelajaran ini dilihat wajar
dilaksanakan. Seperti kata Timbalan Menterinya, Dr Puad Zarkashi, pihak
Kementerian Pelajaran tidak akan menempatkan guru baru di bandar atau
berhampiran tempat tinggal seperti sekarang. Mana-mana guru
baru yang mengingkari arahan apabila dihantar untuk berkhidmat di kawasan
pedalaman akan dikenakan tindakan tegas termasuk disingkir daripada kerjaya
perguruan.
Langkah yang diambil oleh kerajaan ini dilihat
sangat wajar bagi memastikan matlamat pendidikan negara dapat direalisasikan.
Guru baru yang ditempatkan di kawasan pedalaman seharusnya menerimanya sebagai
satu cabaran dalam usaha mendidik anak bangsa. Ini seperti yang dinyatakan oleh
Menteri Pelajaran Tan Sri Muhyiddin Yasin yang meminta guru baru mengambil
cabaran itu sebagai satu bentuk khidmat negara kerana akan wujud kepincangan
dalam sistem pendidikan negara sekiranya semua guru hanya mahu berkhidmat di
bandar.
Kerajaan juga telah menawarkan pelbagai kemudahan
dan ganjaran kepada guru yang bertugas di kawasan pedalaman. Ini termasuklah
dengan pemberian elaun mengikut tahap kesukaran untuk ke sesuatu kawasan
tersebut.
Namun begitu, masih ada guru baru yang
teruja apabila ditempatkan di kawasan pedalaman kerana semangat yang tinggi
untuk mendidik anak bangsa. Semangat inilah yang harus dicontohi oleh guru-guru
pelatih yang baru menamatkan pengajian. Jemien (1993) menyatakan bahawa
guru-guru bersikap positif untuk berkhidmat di Sarawak. Ini kerana guru-guru
merasakan tugas tersebut adalah satu amanah yang perlu dilaksanakan dengan baik
dan bijaksana tanpa dipengaruhi oleh faktor kepentingan diri yang tinggi.
Guru baru yang ditempatkan di kawasan pedalaman sudah pasti akan dapat
merasai pengalaman bekerja sebagai pendidik yang kadang kala memerlukan
kesabaran berikutan kesukaran hidup di kawasan itu.
Link-link berkaitan:
Rujukan:
Mahyuddin Bin Arsat & Maizura
Binti Mohd Yunus, Satu Kajian Cabaran Guru Di Sekolah Pedalaman
Daerah Muar. Johor, Fakulti Pendidikan Universiti
Teknologi Malaysia
No comments:
Post a Comment